Orgels in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Modern galerijorgel (Jos. & P. Loncke, 1954)

Onze-Lieve Vrouw van het Heilige Hart

Klavier  / Modern galerijorgel (Jos. & P. Loncke, 1954) - Onze-Lieve Vrouw van het Heilige Hart
Architectuur, plaats, inplanting  / Modern galerijorgel (Jos. & P. Loncke, 1954) - Onze-Lieve Vrouw van het Heilige Hart
Architectuur, plaats, inplanting  / Modern galerijorgel (Jos. & P. Loncke, 1954) - Onze-Lieve Vrouw van het Heilige Hart
 Klik op een foto om te vergroten
HET INSTRUMENT
Orgelkast - plaats Op de galerij, links van het koor
Orgelkast - stijl  Modern, pijpen op sokkel in hout
Gebruikte materialen Ijzer of zink geverfd op de eiken pijpen voor de onderkast van het orgel
Opstelling van de pijpen Orgelpijpen: fronton naar voren Twee grote driekantige torens, met elk 6 pijpen van Contrebasses 16', omkaderen een fronton van pijpen in twee verdiepingen : de onderste groeiend van de uiteinden naar het centrum, na een licht 'dal' (5/19/5 van Montre 8'). De verdieping erboven kent de omgekeerde beweging: daalt van de zijkanten naar het midden, na een lichte top (3/23/3 van Diapason 8'). Naar het koor toe: een lateraal fronton, zelfde schikking als de 1e verdieping van het hoofdfronton, 14 pijpen van Principal 8' van Pedaal.
Beschrijving van de orgelkast Geen buffet, fronton 'Diongre' m.a.w. de pijpen op een eiken pijpbank met panelen in fineer eik.Vooraan en aan de zijkant zijn de pijpen op de basis van de onderkast geplaatst en vooraan op de 2de verdieping in een kleine sokkel met pijpen van het Positief. Er is een toegang tot het doksaal door een deur in de onderkast van de linkse toren, deze rechts bevat een kast voor de partituren. De drie achterzijden die niet zichtbaar zijn, bestaan uit grenenhout en spaanplaten. Voor het Reciet dat zich achter het Hoofdwerk bevindt, zijn jaloesieën gericht naar het koor, de klank gaat onderdoor de bogen en naar het Hoofdwerk. Alleen het Reciet is volledig afgesloten, de andere delen zijn bloot en open opgesteld en onder het gewelf.
Speeltafel - bouwdatum 1953
Speeltafel - stijl Modern past bij de orgelkast
Speeltafel - beschrijving Vrijstaande speeltafel, kast in effen eik met panelen en fineer eik voor en achter
Speeltafel - plaats Voor en loodrecht op het orgel tegen de balustrade
Speeltafel - materialen Eik en fineer eik
Bouw - bijzonderheden Het instrument heeft als model gediend voor het groot orgel (1959) van de Heilig Hart Basiliek
Persoon belast met het onderhoud Pieter Vanhaecke
Onderhoud - bijzonderheden Vanaf 2005
Combinatieschakelaar - type en plaats Twee rijen tongen boven de registerbalansen, relaisdoos in de speeltafel
Temperatuur Gelijkzwevend
Akoestiek Geflateerd
Orgelbouwer(s) Jozef Loncke
HET INSTRUMENT
Orgelkast - stijl  Modern, pijpen op sokkel in hout
Speeltafel - stijl Modern past bij de orgelkast
Orgelbouwer(s) Jozef Loncke
HISTORIEK VAN HET INSTRUMENT
Historiek Ten tijde van de bouw van het orgel was Albert Vandrise, geboren te Etterbeek in 1915 titularis organist sinds 1946. Volgens een archiefblad werd het orgel ingewijd op zondag 3 mei 1954 om 20 uur. Er was eerst een toespraak en inwijding door Monseigneur Cento, gezant van de paus gevolgd door een orgelrecital door Albert Vandrise, laureaat van het Lemmensinstituut te Mechelen. Het programma bedroeg werken van Bach, Couperin, Stanley, Böhm, Haendel, Franck, Tournemire en Vierne. Vandrise was niet alleen pedagoog aan de Academie te Etterbeek en La Hupe, maar was ook toondichter en dichter die verscheidene keren werd bekroond. Na het failliet van de firma Lonck werd het onderhoud waargenomen door Georges Delmotte. Deze verving de trompet van het Reciet door een sterkere. Na Albert Vandrise is Zuster Edmond en Stefaan Zech die fungeerde als organist, waar sinds deze laatste organiste is te Charleroi, komt hij maar eens in de week, terwijl een amateur-organist de zondag speelt.

Er weze vermeld dat er op het doksaal een harmonium staat dat werdgebouwd door de gebroeders Van Bever.
WERKEN
Begindatum November 2001
Type werkzaamheden Herstel.
Vervanging van de membranen van het Hoofdwerk.
Revisie van het Reciet: herstelling van het 3e klavier.
Behandeling van het hout met een wormverdrijvend middel.
Afdichting van lekken in het blaaswerk.
Naam van de orgelbouwer Hadrien Paulus
Ligging van de werkplaats Luik
Einddatum Rond 1977
Type werkzaamheden Vervanging van de Trompet van het Reciet die te zwak werd bevonden door een bredere trompet
Naam van de orgelbouwer Georges Delmotte
Ligging van de werkplaats Doornik
DOCUMENTATIE
Type Artikel
Titel VANDRISE Albert
Beschrijving Biographie et petit catalogue des oeuvres
Auteur Thierry Levaux
Referenties Dictionnaire des compositeurs de Belgique
Type Programma
Titel L'Association des Amis et Anciens Elèves de l'Académie de Musique Jean Absil, les Professeurs et Elèves
Présentent
à la Maison communale d'Etterbeek
Albert VANDRISE
Beschrijving Klein document formaat A5 gefotokopieerd met biografie en programma van het concert met gedichten en instrumentale en vokale stukken.
Type Programme
Titel Eglise Notre Dame du S.-C.
Rue de Pervyse / Etterbeek
Bénédiction des orgues : dimanche 3 mai à 20 h.
1954
Beschrijving A4 blad in twee geplooid en twee fotokopies die de samenstelling van het orgel weergeven en het programma dat werd gespeeld door Albert Vandrise.
Foto's van de speeltafel en de orgelkast.
Herkomst Parochie (?)
Bijzonderheden Documents copiés en possession de François Houtart
HISTORIEK VAN HET INSTRUMENT
Historiek Ten tijde van de bouw van het orgel was Albert Vandrise, geboren te Etterbeek in 1915 titularis organist sinds 1946. Volgens een archiefblad werd het orgel ingewijd...
Werken
Begindatum November 2001
Naam van de orgelbouwer Hadrien Paulus
Ligging van de werkplaats Luik
Einddatum Rond 1977
Naam van de orgelbouwer Georges Delmotte
Ligging van de werkplaats Doornik
TECHNISCHE KENMERKEN VAN HET INSTRUMENT
Speeltafel
Structuur speeltafel en muziekstaander 
Vrijstaande speeltafel in eiken structuur met platte velden.
Regelbare lessenaar in de hoogte en diepte in eik op metalen latten die binnendringen in het bovenste deel van de kast.
Overstek : 40 mm.
Aantal klavieren 
3
Omvang van de klavieren 
58 toetsen, C a '''
Beschrijving van de toetsen 
In grenenhout bedekt met een plastieken materie
Breedte van de toetsen 
21 mm
Diepte van de toetsen 
III : 129 mm, II : 131 mm ; I : 130 mm
Breedte van het octaaf 
164 mm
Beschrijving van de boventoetsen 
In ebbenhout
Beschrijving van de bakstukken of kader 
Binnenkant schuin oplopend en bekleed met tropisch hout of mahoniehout type
Omvang van het voetklavier 
32 toetsen, C - g'
Materialen van het voetklavier 
Voetklavier in eik met Belgische maat (Mechelen)
Licht concaaf :
L: do#1 200 re#2 125
H: do1 160 mi2 116
Overstek 260
In het lood do3/do2
Boventoetsen in gebogen uitlijning
Registers 
Balansen in plastiek in een rij bovenop de klavieren
Koppelingen 
19.
Met de klavieren en met de voeten.
Niet omkeerbaar.
Combinaties 
Onder het Hoofdwerk twee kleine rijen van kleine witte labels juist boven de registers. Besturing door drukknoppen in witte plastiek onder het klavier van het Hoofdwerk met vaste combinaties /P./MF./F./TUTTI/AN.(oranje)/REG./C.L.1/C.L.2.
In de linker bakstukken van het klavier is er een houten drukknop met een rond wit plaatje dat aanduidt: PEDALE I en PEDALE II.
Om dit te doen is in de linker ronding een kleine rij van kleine witte labels met een witte strook die de naam van elke pedaalregister vermeldt (zie klavier) en drie pedaalkoppels (idem).
Rechts dezelfde dispositie van kleine labels voor:
Afstellers: BOMBARDE 16 P. / TROMPETTE 8 P. / BOURDON 16 I / TROMPETTE 8 I / CHALUMEAU 4 I / CROMHORNE 8 II / BOURON 16 III / DOUCAINE 16 III / TROMPETTE 8 / HAUTBOIS 8 III.
Voetsteun 
Op de bank en boven de pedaal
Met de voet bediende organen 
Drukknoppen in eik bij de voeten met diode, links naar rechts :
P.+III(4) / P.+I / P.+II / P.+III / I+II / I+III / II+III
Tuimelaar in hout overtrokken met metaal voor zwel van het Reciet.
Drukknoppen:
ANNULATEURS ANCHES + MIXTURES : PED. / I / II / III
TUTTI
C.L.2 DIVISIBLE : C.L.2 / PED. / I / II / III
Toebehoren 
Voltagemeter in de rechterbakstukken. In de speelbak rechts van de klavieren een opening waar vroeger een oude schakelaar was. Op de speeltafel links van de organist en industriële schakelaar voor de motor.
Adresplaat 
Boven de klavieren, plaatje in verguld messin met zwarte achtergrond :
Jos. & P. Loncke
Eessen d/Yzer (Belg)
Ghyvelde - France (Nord)
 
Klavieren en voetklavieren
  • Naam 
    Hoofdwerk (I)
    Omvang 
    58 toetsen, C - a'''
    Registers 
    17 BOURDON 16 I
    18 MONTRE 8 I
    19 FLUTE HARMONIQUE 8 I
    20 CORNE DE CHAMOIS 8 I
    21 BOURODN 8 I
    22 PRESTANT 4 I
    23 FLUTE BOUCHEE 4 I
    24 FLUTE DOUCE 2 I
    25 PLEIN JEU 4r. I
    26 TROMPETTE 8 I
    27 CHALUMEAU 4 I
    Koppelingen 
    4 I+II I
    5 I+III I
    56 III(4)+I I
    60 III(16)+I I
    63 II(16)+I I
    Bijzonderheden 
    Spelen nr 17, 21, 23 en 24 : bij uitbreidingen
  • Naam 
    Positief (II)
    Omvang 
    58 toetsen, C-a'''
    Registers 
    28 DIAPASON 8 II
    29 BOURDON A CHEMINEE 8 II
    30 PRESTANT 4 II
    31 FLUTE A CHEMINEE 4 II
    32 DOUBLETTE 2 II
    33 TIERCE 1 3/5 II
    34 LARRIGOT 1 1/3 II
    35 CYMBALE 2r. II
    36 CROMHORNE 8 II
    Koppelingen 
    6 II+III II
    55 III(4)+II II
    59 III(16)+II II
    62 II(16)+II II
    Tremulant 
    TREMOLO II (naast de spelen afstellers)
  • Naam 
    Reciet (III)
    Omvang 
    58 toetsen, C - a'''
    Registers 
    37 BOURDON 16 III
    38 PRINCIPAL 8 III
    39 FLUTE 8 III
    40 SALICIONAL 8 III
    41 VOIX CELESTE 8 III
    42 QUINTATON 8 III
    43 OCTAVE 4 III
    44 COR DE NUIT 4 III
    45 NASARD 2 2/3 III
    46 QUARTE DE NASARD 2 III
    47 TIERCE 1 3/5 III
    48 PICCOLO 1 III
    49 FOURNITURE 4r. III
    50 CORNET 5r. III
    51 DOUCAINE 16 III
    52 TROMPETTE HARMONIQUE 8 III
    53 HAUTBOIS 4 III
    Trémolo
    Koppelingen 
    54 III(4)+III III
    57 NORMAL MUET. III
    58 III(16)+III III
    Tremulant 
    TREMOLO III (naast de afsteller van de spelen)
    Bijzonderheden 
    Spelen bij uitbreiding:
    37 = 42
  • Naam 
    Pedaal
    Omvang 
    32 toetsen ,C - g'
    Registers 
    7 BASSE ACOUSTIQUE 32 P.
    8 CONTREBASSE 16 P.
    9 SOUBASSE 16 P.
    10 BASSE DOUCE 16 P.
    11 PRINCIPAL 8 P.
    12 BOURDON 8 P.
    13 OCTAVE BASSE 4 P.
    14 MIXTURE 2r. P.
    15 BOMBARDE 16 P.
    16 TROMPETTE 8 P.
    Koppelingen 
    Pedaalkoppels, niet omkeerbaar :
    1 PED.+I P.
    2 PED.+II P.
    3 PED.+III P.
    Bijzonderheden 
    Spelen bij uitbreiding :
    7 = Soubasse tot de octaaf en tot de quinte, tot c = Onderkast tot de octaaf en tot de octaaf in de cis-kant.
    9 = 12.
    8 = 11, 13 en 14 tot de octaaf en tot de quinte. Voor deze register is een rang die eraan wordt toegevoegd.
    10 = Bourdon 16' van het Hoofdwerk.
    15 = 16.
 
Tractuur
  • Noten 
    Elektromagnetisch
    Zwelkast 
    Met jalousieën
 
Windladen
  • Naam van het klavier 
    Reciet
    Type 
    Kegellade
    Inplanting 
    Evenwijdig met het voornaamste front, achter het Hoofdwerk en wat meer naar beneden
    Aard 
    Windlade in twee delen, in de breedte, structuur in eik en pitchpin. De kegelventielen worden bewogen door membranen die op de houten latten zijn geplaatst en onder dewelke elektromagneten zijn geplaatst.
    Opstelling van de pijpen 
    Diactonische dispositie CH/C in V voor 24 pijpen die van het centrum in dalende lijn langs beide zijde worden opgesteld 2 x 23 pijpen
    Beschrijving van de pijpstok 
    Van voor naar achter op de eerste windlade:
    - Voix céleste 8'
    - Cor de nuit 4'
    - Nasard 2'2/3
    - Quarte de Nasard 2'
    - Tierce 1'3/5
    - Fourniture 1'1/3 4 rangs
    - Trompette harmonique 8'
    Op de tweede windlade met een steunpad :
    - Hautbois 4'
    - Doucaine 16'
    - Piccolo 1'
    - Octave 4'
    - Salicional 8'
    - Flûte 8'
    - Principal 8'
    Achteraan:
    - Bourdon 16' en Quintaton 8' bij uitbreiding op dezelfde pijpbank
  • Naam van het klavier 
    Hoofdwerk
    Type 
    Kegellade
    Inplanting 
    Voornaamste windlade evenwijdig met het grote front. Kleine onafhankelijke windlades voor de frontpijpen voor de baspijpen van de Bourdon 16' links en de 8', 4' en 2' na het stempad achter de hoofdwindlade.
    Aard 
    Hoofd windlade met kegelventielen die worden opgeheven door membranen die op latten zijn geplaatst en waaronder elektromagneten zijn geplaatst.
    Opstelling van de pijpen 
    Diatonische symmetrische opstelling voor het front en het grootste deel.
    De Bourdon bij uitbreiding zijn chromatisch opgesteld.
    Beschrijving van de pijpstok 
    Voornaamste windlade van voor naar achter :
    - Montre 8' in front en op de windlade
    - Flûte harmonique 8'
    - Corne de chamois 8'
    - Prestant 4'
    - Plein Jeu 4 rangs 2'
    - Trompette 8'
    - Chalumeau
    Links van de windlade:
    11 ou 12 pijpen van Bourdon 1
    Na het stempad achter de windlade :
    Bourdon 8', Flûte bouchée 4' et Flûte douce 2' bij uitbreiding waarvan, links 18 diatonische symmetrische opgestelde pijpen en 52 pijpen chromatisch naar rechts.
  • Naam van het klavier 
    Positief
    Inplanting 
    Evenwijdig met het voornaamste front boven het Hoofdwerk
    Aard 
    Kegellade met kegelventielen die worden opgeheven door membranen die geplaatst zijn op latten onder de welke elektromagnaten werden geplaatst. Structuur in eik en pitchpin met rooster. Kleine windlade in het front voor de bas van Diapason.
    Opstelling van de pijpen 
    Diatonische en symmetrische opstelling
    Beschrijving van de pijpstok 
    Van voor naar achter :
    - Diapason 8'
    - Prestant 4'
    - Bourdon à cheminée 8'
    - Flûte à cheminée 4'
    - Doublette 2'
    - Tierce 1'3/5
    - Larigot 1'1/3
    - Cymbale 2 rijen
    - Cromhorne 8'
  • Naam van het klavier 
    Pedaal
    Type 
    Kegellade
    Inplanting 
    Evenwijdig met het laterale front, dus rechts en loodrecht op het Hoofdwerk. Voor de Subasse en de Bourdon bij uitbreiding, 11 en 12 pijpen links van de windlade van het Hoofdwerk en de rest na het stempad achter het Hoofdwerk.
    Aard 
    Kegellade waarvan de kegelventielen worden bewogen door membranen die op latten zijn, geplaatst waaronder electro-magneten zijn geplaatst. De andere laden hebben ook kegelventielen. Structuur in eik en pitchpin met rooster.
    Opstelling van de pijpen 
    De ciskant van de Contrebasse zijn diatonisch opgesteld.
    Diactonische opstelling in V voor de Labialen en in W voor de tongspelen 16'en 8' bij de uitbreiding. Voor de 16' en 8' labialen bij uitbreiding is de bas aan de zijkant chromatisch opgesteld, dan achteraan symmetrisch voor 18 pijpen en de rest chromatisch naar rechts.
    Beschrijving van de pijpstok 
    In de torens van het voornaamste front:
    - Contrebasses 16'
    Van achter naar voor :
    - Principal 8'
    - Uitbreiding van de Mixtuur en 4'
    - Bombarde 16'
    - Trompette 8 bij uitbreiding
    Links en achter de windlade van het Hoofdwerk na het stempad:
    Soubasses 16' bij uitbreiding
 
Pijpwerk
  • Naam 
    Reciet
    Beschrijving 
    Van voor naar achter :
    - VOIX CELESTE 8'. Conische pijpen in ijzer dan in tin met intoneerlits, en zijbaarden.
    - COR DE NUIT 4'. Conische pijpen in ijzer dan in tin, met intoneerlits en in de discant op toonhoogte afgesneden. Zijbaarden dan geen.
    - NASARD 2'2/3. Tin, zijbaarden dan geen. Intoneerlits en in discant op toonhoogte afgesneden.
    - QUARTE DE NASARD 2'. Idem Nasard 2'2/3.
    - TIERCE 1'3/5. Idem Nasard.
    - FOURNITURE 4 rangen 1'1/3. In tin met intoneerlits dan op toonhoogte afgesneden.
    Repetitief: f, c', c'',c''', einde register tot a'''.
    - TROMPETTE 8'. 2 x 6 bekers in ijzer met verlenging in tin, vervolgens de beker in tin. ---------in messing voor 30 pijpen. In de diskant 2 x 6 bekers verlengd en 2 x 7 labialen.
    Stempad.
    - HAUTBOIS 4'. Beker spotted met afneembare hoed en 4 boringen in de beker. Gelaste inschuifslof dan zonder in de discant. Voeten spotted 2 x 13 open pijpen.
    - DOUCAINE 16'. 2 x 7 bekers met ijzeren cylinder op stevel, dan spotted. 2 x 2 open pijpen.
    - PICCOLO 1'. Tin met intoneerlits dan zonder.
    - OCTAVE 4'. 2 x 6 ijzeren pijpen met zijbaarden en intoneerlits dan in het tin.
    Diskantpijpen op toonhoogte afgesneden.
    - SALICIONAL 8'. 2 x 2 ijzeren pijpen omgekeerd in de lengte (die in de pijpt inschuift) 2 x 7 ijzeren pijpen met intoneerlits en zijbaarden, dan idem in het tin.
    - FLÛTE 8'. 2 x 4 gedekte pijpen in pitchpin dan 2 x 2 open pijpen met intoneerflap in lood. Dan ijzeren pijpen met intoneerlits, dan tinnen pijpen deze laatste op toonhoogte afgesneden.
    - PRINCIPAAL 8'. 2 x 9 pijpen in het ijzer dan in het tin met intoneerlits en zijbaarden.
    - BOURDON 16' en QUINTATON 8' bij uitbreiding. 26 pijpen in pitchpin dan tinnenpijpen met hoed en zijbaarden en de 2 x 12 laatste zijn conisch.
  • Naam 
    Positief
    Bijzonderheden 
    Accès difficile. Facture semblable au reste des tuyaux.
    Beschrijving 
    Van voor naar achter :
    - DIAPASON 8'. En fer peint dans la façade et en étain sur le sommier.
    - PRESTANT 4'. Fer et étain.
    - BOURDON A CHEMINEE 8'. Fer et étain avec calotte conique.
    - FLÛTE A CHEMINEE 4'. Calotte à cheminée.
    - DOUBLETTE 2'. Etain.
    - TIERCE 1'3/5. Etain.
    - LARIGOT 1'1/3. Etain.
    - CYMBALE 2 rangs. 1/2' avec reprises à c, c', f'', e'''.
    - CROMHORNE 8'. Pavillons en laiton cuivré, pieds en spotted. 2 x 2 derniers tuyaux ouverts.
  • Naam 
    Hoofdwerk
    Beschrijving 
    Sommier principal de l'avant vers l'arrière :
    - MONTRE 8'. Fer en façade et en étain sur le sommier, 15 à gauche et 14 à droite. Oreilles puis sans et entaille d'accord.
    - FLÛTE HARMONIQUE 8'. Tuyaux en fer type étamé avec oreilles, puis 2 x 6 tuyaux en étain avec oreilles et entaille d'accord, 2 x 11 tuyaux avec entaille d'accord, sur-longueur et 1 trou harmonique.
    - CORNE DE CHAMOIS 8'. 4 tuyaux en fer avec longueur supérieure inversée (plongeant dans le tuyau), 2 x 10 tuyaux en fer avec oreilles et entaille d'accord, le reste en étain avec entaille d'accord, oreilles puis sans.
    - PRESTANT 4'. 2 x 6 tuyaux en fer avec oreilles et entaille d'accord, tuyaux en étain idem puis sans oreilles, puis, à gauche, 2 coupés au ton et, à droite, 1 coupé au ton.
    - PLEIN JEU 4 rangs 2'. Reprises à c', c'', c'''. Entaille d'accord puis coupés au ton.
    - TROMPETTE 8'. 2 x 6 pavillons en zinc, pieds en spotted, noyaux en plomb. Puis pavillon en spotted. A gauche, 3 derniers tuyaux avec sur-longueur et 2 tuyaux à bouche coupés au ton. A droite 2 et 2 idem.
    - CHALUMEAU 4'. Pavillon à double cône, un plus étroit et un plus large, en spotted plus clapet d'accord soudé au sommet. Pieds en spotted, noyaux en plomb. 27 derniers tuyaux à bouche coupés au ton.
    A gauche du sommier :
    11 ou 12 tuyaux de BOURDON 16'. Tuyaux en pitchpin avec lèvre inférieure en chêne et lame de plomb.
    Après la passerelle, derrière le sommier principal :
    BOURDON 8', FLÛTE BOUCHEE 4' et FLÛTE DOUCE 2' en extension. 18 tuyaux en pitchpin, 14 tuyaux en étain avec calotte et oreilles et 38 tuyaux coniques coupés au ton.
  • Naam 
    Pedaal
    Bijzonderheden 
    Basse douce 16' : ontleend aan het Hoofdwerk
    Beschrijving 
    In de torens van het voornaamste front:
    - CONTREBASSES 16'. Pijpen in zink geschilderd.
    In het laterale front, van voor naar achter:
    - PRINCIPAL 8' en OCTAVE BASSE 4'. In zink idem voor het front, dan in tin.
    - MIXTUUR 2 rangen. 4' en 2'2/3 bij uitbreiding van vorige registers A g# een rang in ------ wordt er aan toegevoegd.
    - BOMBARDE 16' en TROMPETTE 8' bij uitbreiding. 24 pijpen met ijzeren bekers en ------ in pitchpin met 2 zijden in papier. Vervolgens bekers en voeten in spotted.
    Links van de windlade van het hoofdwerk:
    - BASSE ACCOUSTIQUE 32' bij uitbreiding. 11 of 12 pijpen in pitchpin.
    Achter de windlade van het hoofdwerk en na het stempad:
    - SOUBASSE 16' vervolgen BOURDON 8' bij uitbreiding. 21 pijpen in pichpin, vervolgens 26 tinnen pijpen met hoeden en zijbaarden.
 
Windvoorziening
  • Magazijn- of hulpbalg 
    Hoofd blaasbalg voor Hoofdwerk en Pedaal
    Beschrijving 
    Een groot magazijnbalg met twee evenwijdige plooien, een binnenplooi en een buitenplooi in grenenhout met leder en perkament op de vouwen. Onder de windlade van het Hoofdwerk in de onderkast evenwijdig met het front.
    Lengte 
    220 cm
    Breedte 
    120 cm
    Aantal en type gewichten 
    Grosses pierres
    Aantal en type gewichten 
    Grote stenen
  • Magazijn- of hulpbalg 
    Blaasbalg voor het Reciet
    Beschrijving 
    Een blaasbalg met een evenwijdige binnenplooi in grenenhout met vouwen in leder en perkament. Onder de windlade van het Reciet in de onderkast evenwijdig met het front.
    Lengte 
    203 cm
    Breedte 
    122 cm
    Aantal en type gewichten 
    Pierres et briques emballées
    Aantal en type gewichten 
    Stenen en ingepakte bakstenen
  • Magazijn- of hulpbalg 
    Blaasbalg voor Positief
    Beschrijving 
    Een blaasbalg met evenwijdige binnenplooi dat op de orgelkast van het Reciet is geplaatst en het Positief voedt
  • Magazijn- of hulpbalg 
    Schokbalgen
    Beschrijving 
    Bij het windkanaal van het Reciet
 
Tremolos
  • Naam 
    Positief
    Type 
    Met ventiel
  • Naam 
    Reciet
    Type 
    Met kegelventiel
 
Windkanalen
  • Beschrijving 
    Alle voornaamste windkanalen zijn in hout en afgedekt met papier en leder
 
TECHNISCHE KENMERKEN VAN HET INSTRUMENT
Speeltafel Klavier(en) en voetklavier(en) : 4
Klavier(en) en voetklavier(en) Hoofdwerk (I), Positief (II), Reciet (III), Pedaal
Tractuur
 Elektromagnetisch
Het gebouw
Onze-Lieve Vrouw van het Heilige Hart

Onze-Lieve Vrouw van het Heilige Hart

Adres : Tervatestraat
1040 Etterbeek
Bouwstijl : Neoromaans
Bouw : 1926-1928
Bouwperiode : 20ste
Bouwstijl : Neoromaans