Orgels in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Onze-Lieve-Vrouw van de Finistère

1 orgel(s) gerepertorieerd

Voorstelling van het gebouw
Adres :  Nieuwstraat 76 - 1000 Brussel
Bouwstijl :  Neoklassiek
Bouwperiode :  18de
Bouw : 1713-1725
Architect : Guillaume De Bruyn et Henri-François Verbruggen Type : Beschermd bouwwerk bij besluit van 24/12/1958
Algemene informatie
Oorspronkelijk was de Finistère een eenvoudige kapel die op het eind van de middeleeuwen gebouwd werd buiten de stad. In 1646 werd ze een parochiekerk. Het was inderdaad in de 17de eeuw dat de stad zich buiten de muren in die richting uitbreidde. Na de eerste kapel volgt een tweede kapel in 1618-1620. Ze wordt in 1654 vergroot. Een halve eeuw later beslist men een grotere kerk te bouwen. De eerste steen daarvan werd in 1708 gelegd en de kerk is afgewerkt in 1730. Tijdens de Franse overheersing wordt de kerk gesloten en vervolgens aan de eredienst teruggeschonken. Ze wordt in 1804 hersteld, in 1828 vervolledigd (bovengedeelte gevel en klokkentoren), in 1848 voorzien van een orgel en in 1852 van een kapel. Van 1936 tot 1968 vinden restauraties plaats en opnieuw in 1988. Men kent de naam van de architect van het bouwwerk niet met zekerheid, maar het schip wordt toegeschreven aan Guillaume De Bruyn, die ook actief was op de Grote Markt en aan de beeldhouwer Henri-François Verbruggen. Het gebouw, in een naar klassiek neigende barokstijl, is gewijd aan de Maagd Maria. Een Mariabeeld afkomstig uit Aberdeen in Schotland, dat er sinds 1814 staat, werd sinds 1625 in de Augustijnenkerk op het De Brouckèreplein bewaard. De kerk van de Finistère is volgens basilikaal plan met hoofdbeuk van vijf traveeën die uitmondt op half-cirkelvormige absis terwijl de zijbeuken uitmonden in kapellen. De gevel, wat heterocliet, bevat twee onderscheiden delen: het ondergedeelte, klassiek met boogvormig portaal omgeven door dorische kolommen met bovenaan een fronton. Het bovengedeelte in een meer uitgesproken barokstijl, met omgekeerde consoles en een korte toren bedekt een achthoekige koepel. Binnenin vindt men een laat-barokversiering bestaande uit stuc en valse marmer met composietmotieven, slingers, lover, schelpen, enz. die in contrast staat met de meer klassieke vormgeving van de gevel. bouw
Orgel(s) aanwezig in dit gebouw