Onze-Lieve-Vrouw van Blankedelle

1 orgel(s) gerepertorieerd

Voorstelling van het gebouw
Adres :  Heldenlaan 34 - 1160 Oudergem
Bouwstijl :  Modern
Bouwperiode :  20ste
Bouw : 1968-1970
Architect : Alain Debaeke et Pierre Pinsart
Algemene informatie
Deze moderne kerk van 1968, gebouwd volgens de plannen van architecten Albert Debaeke en Pierre Pinsard, werd ingewijd in 1970. Ze bestaat uit twee volumes: het eerste, in okerkleurige baksteen, contrasteert met het andere, kubusvormig en meer achteruit gebouwd. Het gebouw wordt aan beide zijden verlengd door enkele bakstenen gebouwen die een U vormen rond een klein voorpleintje. Een losstaande klokkentoren in gewapend beton prijkt aan de straatkant. De hoofdingang met zijn witgeschilderde, een kwartcirkel naar boven gebogen betonnen luifel, horizontaal boven de deur, steekt af tegen het sombere, oranjebruine metselwerk. Een klein kruis in het midden op de luifel en een klok bovenaan de gemetselde muur, links van de ingang, markeren samen met de klokkentoren de godsdienstige bestemming van het bouwwerk. Een groot volume met vierkant grondplan op de achtergrond toont de globale afmetingen van het kerkgebouw zelf: het bovenste gedeelte is bekleed met rechthoekige, horizontaal geplaatste elementen in prefabbeton. Daaronder zit een doorlopende beglaasde strook, twee keer onderbroken door een licht uitspringende dubbele betonnen balk en met twee vierkante openingen aan elk uiteinde. Het schrijnwerk van de blinde deuren met de compacte, verticaal geplaatste planken, is zeer fraai. Het grootse, statige en eenvoudige binnenvolume dwingen de bezoeker tot een zekere bescheidenheid. De onderste bouwlaag springt uit ten opzichte van het vierkante hoofdvolume en herinnert aan de vroegere kooromgang. Ze wordt aan de kant van de ceremonieruimte begrensd door een reeks vierkante, betonnen schachten en rondom door ongepleisterd baksteenwerk. Een eerste fries in doorschijnend glas loopt door de volledige buitenmuur van de vierkante ruimte. Vervolgens zitten er vier grote, witgepleisterde betonnen vlakken en daarboven de lichtfries die aan de buitenkant zichtbaar is. Het plafond werd blijkbaar opgehangen en is samengesteld uit negen vierkanten, van elkaar gescheiden door de dubbele balken die ook aan de buitenkant al zichtbaar waren. Het altaar baadt in het licht dankzij een lichtschacht, die zijn symbolische waarde nog versterkt. Sobere vloer in effen tegels en hardsteen. Originaliteit met betrekking tot het meubilair: een kruisweg in bas-reliŰf in gelakt aardewerk.
Orgel(s) aanwezig in dit gebouw