Historiek Het instrument werd gebouwd op initiatief van Luc Dupuis, destijds de organist van de parochie. Meerdere ontwerpen werden bestudeerd alvorens men kwam tot het orgel zoals we het vandaag steeds kennen. Als verwijzing naar de naam van de wijk en om het rozetvenster zichtbaar te laten, beeldt de monumentale hoofdkas twee vogels in paringsdans uit. Zij werd uitgevoerd in hout met contrasterende tinten, volgens een plan van architect Jean Marol.
Het muzikale concept is van Jean Guillou (Parijs), die niet aan zijn proefstuk toe was: hij was ook de ontwerper van het orgel in Alpe d’Huez in de vorm van een hand en het orgel van in de Grange de la Bernardière (1974) vlakbij Tours. Hij werkte ook samen met de orgelbouwer Detlef Kleuker uit Bielefeld, zoals in Vogelzang. Dit wordt uitgelegd door Jean-Pierre Felix in de akten van de ‘8 orgelstages’ die Organum Novum vzw in 2000 heeft georganiseerd.
Ziehier wat Luc Dupuis hierover in november 2007 vertelt:
‘Het was in 1971 dat een adolescent met als voornaam Luc zijn eerste kerkdiensten in Vogelzang speelde. Ongeveer tien jaar later heeft de parochie me de titel ‘titularis' toegekend, op voorwaarde dat ik niet in loondienst zou komen, zoals voorzien door het bisdom. [...!] Omstreeks 1985 verkreeg ik de opsplitsing van mijn functie: ik werd titularis voor de kerkdiensten en conservator met betrekking tot het instrument. In heb ontslag genomen uit mijn functie als titularis in 1986 en uit mijn functie als conservator in 1990.’
Intussen had ik een dertigtal opnames voor de radio gemaakt, vooral met orkest.
‘Vervolgens ben ik met alles gestopt en ben ik een nieuw leven begonnen. Ik beschikte plots over veel tijd. Zodra ik achter mijn verleden als organist een punt had gezet, ben ik orkestratie beginnen studeren met Marcel Quinet en heb ik me in de filmmuziek voor symfonisch orkest gestort. "
‘Wat de geschiedenis van dit instrument betreft, zijn er spectaculaire dingen gebeurd (zoals overal), waarvan sommige enkel onder vrienden kunnen worden verteld […]. De orgelliefhebbers zijn gefascineerd door de zeer verschillende achtereenvolgende ontwerpen vooraleer het definitieve ontwerp tot stand kwam:
1) Het eerste ontwerp plaatste het instrument op de tribune en verborg het rozetvenster. Het is om die reden dat de franciscanen het hebben verworpen.
2) Het tweede ontwerp – nog steeds op de tribune – maakte het uitzicht op het rozetvenster vrij door het Zwelwerk onder dit venster te plaatsen en de rest van het instrument links en rechts te schikken. Ditmaal heb ikzelf geweigerd, want de organist kreeg het Zwelwerk volop in het gezicht, een situatie die ik verre van ideaal achtte in het symfonisch repertorium!
3) Een derde ontwerp werd onderzocht, waarbij met de vorige opmerkingen rekening werd gehouden, toen een concurrent van Kleuker een ontwerp heeft ingediend waarin het orgel beneden op de grond stond, daar waar het nog steeds staat. Deze schikking interesseerde mij enorm met het oog op het werk met symfonisch orkest. Ik had de indruk dat zij trouwens voor niemand een probleem zou vormen, zodat ik vreesde dat Kleuker de opdracht zou mislopen, ten voordele van zijn concurrent. Daarom heb ik Kleuker voorgesteld om snel een ontwerp in te dienen voor een orgel op de grond, wat hij deed.
4) Tijdens een bezoek aan Alpe d’Huez was ik vol bewondering voor het instrument dat ik daar zag en heb ik voorgesteld dat zijn architect (Jean Marol) er een tekende voor Vogelzang. Jammer genoeg had ik de financiële draagwijdte hiervan onderschat. De vogel met zijn zowat 60 registers heeft in de loop van de constructie veel van zijn pluimen verloren: het budget lag immers vooraf al definitief vast. Een vijftiental registers werden niet uitgevoerd.
5) Bijzonder spijtig was bijvoorbeeld dat in het Reciet een zwevend register werd geschrapt en dat ook een tongwerk van 32’ in de pedaal niet werd uitgewerkt. Dit leek Jean Guillou niet te deren, maar ik was er, wat mij betreft, dusdanig door gefrustreerd dat ik hemel en aarde heb bewogen om een groter budget vast te krijgen, zodat deze twee registers terug hun plaats kregen in de huidige samenstelling.’
De compositie van het orgel combineert de grote achtergrond van het type ‘romantisch symfonieorgel’ met een neobarokorgel. Het instrument kan dus een breed muzikaal repertorium aan, waarbij het 20e-eeuwse repertorium echter het meest geschikt is.
De originaliteit zit in het feit dat de ontwerper een zeer gevarieerd assortiment registers heeft voorzien op vier klavieren, en niet deze registers per volledige families op elk klavier heeft gegroepeerd. Het instrument sluit aan bij de ‘hedendaagse’ orgels, waarbij het industriële aspect nooit ver weg is.
Het orgel werd ingehuldigd door Jean Guillou, beroemd organist van Saint-Eustache in Parijs, en heeft bijgedragen tot talrijke muzikale activiteiten. Zijn uitstraling overstijgt de grenzen van de parochie dankzij zijn originaliteit en de verschillende cd- of radio-opnames waarin het te horen is.
WERKEN
Type werkzaamheden Combinator en Sequentieschakelaar.
Herstelling : de windlade van het positief.
Occasionele herstellingswerken andere dan het gebruikelijke onderhoud.
Toevoeging van een sequentieschakelar aan de voet en van sequentieschakelaars voor en achter het manuaal.
Naam van de orgelbouwer Van den Heuvel
Ligging van de werkplaats Nederland
DOCUMENTATIE
Type Documentatie
Titel Inhuldigingsbrochure 'Het Grote Orgel van Vogelzang'
Beschrijving Muziek in Vogelzang
Auteur Dupuis Luc (en grande partie) & Musique au Chant d’Oiseau
Referenties Musique au Chant d’Oiseau
Type Documentatie
Titel "Actes des 8 Stages d’Orgues : Orgue / Orgel 2000 organisés par Organum Novum asbl en 2000"
Auteur Ouvrage collectif
Referenties Organum Novum asbl
Type Archieven
Titel 20 jaar concerten..., brochure met de concerten vanaf de inhuldiging
Auteur Musique au Chant d’Oiseau
Herkomst Musique au Chant d’Oiseau, vzw
Referenties Programme du concert du vingtième anniversaire de l’orgue (17.01.2001)
Bijzonderheden Bij elke verjaardag van het orgel (10e, 15e, 20e verjaardag) werd deze brochure bijgewerkt
Type Documentatie
Titel Klooster en kerk van Vogelzang
Beschrijving Muziek in Vogelzang en gemeente Sint-Pieters-Woluwe
Auteur Frères Mineurs, ofm (Franciscains)
Referenties Ecrits réactualisés en vue de la journée du patrimoine le 21/11/1999 dans le cadre de l’opération : « Woluwe-Saint-Pierre : ma découverte »
Bijzonderheden Historisch overzicht vanaf de komst van de eerste franciscanen in Brussel tot de bouw van de kerk en het klooster, met een beschrijving van de kapitelen van de kerk (historisch overzicht: R.P. Deleclos, pater franciscaan - kapitelen: Etienne Springuel)
Type Plaat
Titel "Fantaisie und Fuge" (135B) en "Benedictus" (059/09) van Max Reger, "Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen" (R382) en "Ich hatte viel Bekümmermis" (39) van Franz Liszt
Uitgever Barcarol 248002
Uitvoerder(s) Susan Carol Woodson
Type Plaat
Titel "Apparition de l’Eglise éternelle" (1931), "Les Corps Glorieux" (1939), "Le Banquet Céleste" (1926) van Olivier Messiaen, « 15 Versets » (opus 18) van Marcel Dupré
Uitvoerder(s) Luc Dupuis
Type Plaat
Uitgever Prioy 174
Uitvoerder(s) Keith John
Type Plaat
Uitgever Pavane 7242
Uitvoerder(s) Janet Hughes
Type Plaat
Titel "Fantaisie pour orgue" van Fetis
Uitgever Koch-Sc 31097
Uitvoerder(s) Anne Froidebise
Type Plaat
Titel "Méditations sur les Cinq Mystères" (PINCH 01), "Corpus Anima Spiritus" (PINCH 02) et "Variations sur « A la claire fontaine »" (PINCH 03) de André Pinchart
Uitvoerder(s) André Pinchart
Type Plaat
Titel Nocturen (Micha 1990) van Micha
Uitvoerder(s) Bernard Foccroule
Type Plaat
Titel Nocturne (Micha 1990) van Micha
Uitvoerder(s) Gérard Close
Type Plaat
Titel De Vier Jaargetijden van Vivaldi
Uitvoerder(s) Arnaud de Beauregard
Type Plaat
Titel "Prélude" van Marc Antoine Charpentier, "Nun komm der Heiland" (BWV659), "Komm Gott Schöpfer, Heiliger Geist" (BWV 667), "Wenn wir in höchsten Nöten sind" (BWV641) van Bach ; "Pièce héroïque" van César Auguste Franck, "Fantômes, Choral 2" (Symphonie op.20) "Stèle pour un enfant défunt" (Triptyque op.58) van Louis Vierne, "Rêves" (1982) van Jean-Jacques Kassel
Uitgever JCH Productions – Jean-Claude Hoffmann
Uitvoerder(s) Jean-Jacques Kassel
Type Plaat
Titel Mozart
Uitvoerder(s) Jean Guillou
Type Plaat
Titel Passacaglia en Fuga van Bach, Concerto in re groot van Vivaldi, Preludium en Fuga in do klein van Mendelssohn, Fantasie, adagio, fuga van Franz Liszt
Uitgever Organa Via – OV1002
Uitvoerder(s) Arnaud de Beauregard
Type Radio
Titel "Petits Concerts du Samedi"
Beschrijving B.A.C.H. van Franz Liszt, B.A.C.H. van Max Reger
Zender RTBF
Uitvoerder(s) Jean Ferrard
Type Radio
Titel Brussels's Choral Society, koperblazers en orgel
Beschrijving Mis van Joseph Jongen
Zender RTBF
Componist Joseph Jongen
Type Radio
Titel Muziek in Wallonië
Zender RTBF
Type Televisie
Zender SOUNDIKON
Type Radio
Titel Concert voor de 10e verjaardag van 'Muziek in Vogelzang'
Zender BRT
Uitvoerder(s) Luc Dupuis
Bijzonderheden Luc Dupuis aan het orgel en het Filharmonisch BRT-Orkest - dirigent: Alexander Rahbari
Type Radio
Titel Werken van Ligeti, Cavanna, Tanguy en Franz Liszt
Beschrijving Opgenomen concert, rechtstreeks uitgezonden door RTBF Musique 3
Uitvoerder(s) Madame Kei Koito
Type Radio
Titel Cyclus Olivier Messiaen - Toganisatie: Société Philharmonique van Brussel
Beschrijving "L'Ascension" en "Messe de la Pentecôte"
Zender Musique 3 RTBF
Uitvoerder(s) Louis Thiry
Componist Olivier Messiaen
Type Radio
Titel 10e verjaardag van La Renaissance de l'Orgue
Beschrijving Belgische muziek uit de 19e en de 20e eeuw: Lemmens, Franck, Tinel, Jongen, de Maleingreau, Meulemans
Zender RTBf
Uitvoerder(s) François Houtart
Producent RTBf
Bijzonderheden Concert in het kader van het orgelfestival in Brussel onder de bescherming van Hare Majesteit Koningin Fabiola in 1993
Type Radio opnamen
Titel Door Luc Dupuis
Beschrijving Op de vragen van François Houtart antwoordt Luc Dupuis als volgt in november 2007:
‘Zoals ik je onlangs uitlegde bezit ik geen archieven van Vogelzang meer. Ik zou dus onmogelijk een volledige lijst kunnen opstellen van de opnames die op dit orgel werden gemaakt. Ik merkte gewoon op dat ik er zelf een dertigtal had gemaakt, waar van slecht weinige voorkomen […]. Ik denk dat de meeste ervan door de BRT werden geïnventariseerd. Voor de RTBF ontbreken enkel de concerti van Poulenc, Jongen en anderen met het Nationaal Orkest, maar daarvan moeten eveneens archieven bestaan. Ik denk dat je je documentatie op die manier kunt aanvullen.
De opnames waarvan voordien sprake was, waren alle voor de radio. Een tijdlang (ongeveer 1985-1990) was ik de vaste BRT-organist en werkte ik vaak met hen samen voor solo-opnames, koorbegeleidingen of samenspel met filharmonisch orkest. Ik herinner me onder andere dat ik met hen het concert in mi klein van Marcel Dupré heb opgenomen, wat werkelijk een technische moeilijk stuk is. Ik had een goed contact met de producer, Jos Swinnen, de koordirigent Vic Nees, en de vaste dirigent van het orkest, Eric Bergel. Later […] werd hij vervangen door Rahbari, waarmee ik een groot meningsverschil had tijdens een opname van het concerto van Flor Peeters […] over tempkwesties en de vioolaanduidingen. Ik wil hier nog aan toevoegen dat het programma niet door mij was gekozen … "
Daarna heb ik de bladzijde omgedraaid en ben ik een nieuw leven begonnen. Zodra ik achter mijn verleden als organist een punt had gezet, ben ik orkestratie beginnen studeren met Marcel Quinet en heb ik me in de filmmuziek voor symfonisch orkest gestort.